اعتراض‌های ساختمان داده

این ترم درس ساختمان داده را در خدمت دانشجویان بودیم. حدودا ۷۰ نفر این درس را گرفته‌بودند از رشته‌های علوم کامپیوتر و برق. شاید برخی افراد از رشته‌های دیگر هم بودند، اما کم‌تر بودند. در مجموع ساختمان داده یک درس پایه‌ای است. در مجموع درس خوبی بود. به حساب بنده، درس خوب بود و خوب برگزار شد.

اما اخباری می‌رسد که دانشجویان خیلی از درس ناراحت هستند. خودم به صورت مستقیم اعتراض‌هایی که شنیده‌ام، اعتراض‌های ساده‌ای بودند و اینقدر خشن نبودند. اما اخبار واصله نشان‌دهنده اعتراض‌هایی خیلی جدی است!

اعتراض‌هایی که من شنیده‌ام:

۱) اعتراض به حجم زیاد درس: در این درس، علاوه بر مباحث معمول، برخی مباحث دیگر هم درس داده شد. البته برای اینکه حجم درس خیلی تغییر نکند، برخی مباحث که مثلا در ترم‌های گذشته بیشتر درس داده می‌شد، در این ترم مختصرتر برگزار شد. مثل مبحث درهم‌سازی یا تصادفی. و از طرفی تلاش شد آزمون‌هایی که از درس گرفته می‌شود آزمون‌هایی سطحی‌تر باشد تا خواندن آن مباحث سخت نباشد.

۲) اعتراض به میان‌ترم: به‌طور خلاصه گفته شد که میان‌ترم سخت بود و نمره دانشجویان کم شده. البته نمره کم شده، اما نمره از ابتدا قرار بود با نمودار جبران شود. اعتراض خیلی جدی این بود که چرا اولین تمرین یکی از فصل‌ها را به عنوان یکی از سوال‌های امتحان داده‌ام. این اعتراض ظاهرا خیلی برای دانشجویان جدی بوده، راستش خیلی درک نمی‌کنم.

۳) نامنظم بودن تمرین‌ها و آزمونک‌ها. یکی از آزمونک‌ها یک هفته به عقب افتاد ولی تمرین‌ها دیرتر از موعدی که از ابتدا گفته بودم داده شد. به نظر می‌آید اگر از ابتدا نمی‌گفتم تمرین‌ها را کی می‌دهیم این مشکل پیش نمی‌آمد.

۴) عدم تمدید تمرین‌ها: سر این مورد هم خیلی اعتراض بود که چرا پس از پایان مهلت تمرین‌ها را تمدید نمی‌کنید. مشکل معمولا از کل زمان نبود. یعنی نمی‌گفتند ۲ هفته کم است برای تمرین‌ها می‌گفتند چرا بعد از زمان پایان تمرین را تمدید نمی‌کنید. البته خوب با توجه به اینکه بقیه استادها این کار را می‌کنند، شاید بهتر بود ما این کار را انجام می‌دادیم.

اما هیچ کدام از این‌ها و اجتماع این اعتراض‌ها هم اینقدر نیستند. حتی با این شرایط از خیلی از درس‌های دیگری که خودم دادم هم درس بهتر برگزار شده. راستش درس نمی‌فهمم دانشجویان چه می‌گویند. برخی از صحبت‌ها بیشتر شبیه بهانه است. البته ممکن است یک علت اینکه من متوجه نمی‌شوم چه می‌گویند این باشد که آن‌هایی که اخبار را می‌آورند درست اخبار را منتقل نمی‌کنند. در نتیجه:

پیشنهادی بدهید برای این‌که چگونه یک سازوکاری بچینیم که اعتراض دانش‌جویان بودن نام به دست بنده برسد، بدون واسطه. حتی اگر بشود، مصداقی، مثلا بگویند فلان تمرین این شد یا آن شد. بعد جمع‌بندی کنیم ببینیم چه خبر بوده، شاید برای ترم‌های آینده بتوانیم از این استفاده کنیم.

منتظر پیشنهاد شما برای سیستم جمع‌آوری نظرات هستم.

پس‌نوشت ۱: برخی دانشجویان گفتند که دیگر با فلانی درس نمی‌گیریم. راستش این‌که دانشجویان درس‌های بنده را نگیرند اینقدر من را اذیت نمی‌کند، اما این‌که دانشجویان اذیت شده باشند، حیف است. یک درس به این خوبی، چرا باید دانشجویان با اذیت این درس را طی کنند، به جای این‌که یک خاطره خوش برایشان بماند.

پس‌نوشت ۲ (نامرتبط): یکی از دانشجویان هم اعتراض کرده‌اند که چه استاد راهنمای بدی بودی که فقط انتهای هر ترم یک ایمیل می‌زدی که انتخاب واحد کنید. نمی‌دانم این داستان از همان‌جا آب می‌خورد که اعتراض‌های ساختمان داده آب می‌خورد یا خیر، اما همین دانشجو بارها با بنده در این مدت صحبت کرده‌است. در نتیجه احتمالا ماجرا چیزی هست که من درست متوجه نمی‌شوم.

5 Replies to “اعتراض‌های ساختمان داده”

  1. با سلام
    راسش من ناراحت شدم از اینکه دیدم انتقادا انقدر زیاده، در کل از دید مهندسی هم نگاه کنیم (چیزی که الان طرفدار داره) اینه که هرچی حجم مطالب بیشتر باشه، و بچه ها بیشتر آشنا بشن با این چیزا بهتره، و خیلی خوشحالم که از اثباتا نیمد آنچنان تو پایانترم. اما یه علوم کامپیوتری واقعی بازم باید بلد باشه دیگه دید تئوریا. که تا جایی که از اونایی که سر کلاس میومدن پرسیدم خیلی راضی بودن از نحوه بیان تئوری ها. آزمونکام خوب بود کلن، برگذاریشون مجبور می کرد بچه ها رو که بخونن اما بهتر بود فقط و فقط وقتی بچه ها خیلی مشکل دارن تعویق بیفته (و تمرینا تو آخرین لحظه زمانی که خیلی درخواست بود مثلا 3 روز تمدید میشد 🙂 ) ولی در کل کلی چیز یاد گرفتم. و به نظرم خیلی خوب بود. جزورو هم بالاخره خوندم واسه پایانترم، افسوس خوردم هنگام بیان مثالا نبودم.

  2. سلام استاد
    قبل از هرچیز ممنون که اهمیت دادید به اعتراض ها و نظرهای بچه ها.

    من شخصا نشنیدم کسی بگه حجم درس زیاد بوده و چرا زیاد بوده؟ حجم درس زیاد بود و خب فک نمیکنم کسی وجود داشته باشه که یاد گرفتن براش ناراحت کننده باشه.

    ولی خب سر میانترم و تاریخ تمرین ها و کوییزها و اینا اعتراض زیاد کردن بچه ها.
    تاریخ تمرین ها و کوییزها خب اعلام شده بود و اتفاق خوبی بود که اعلام شده بود، به هرحال اطلاع از تاریخ تمرینا و کوییزا خوبه برای دانشجو. ما فقط همین یک درسو نداریم و تعدادی از بچه هام که دور‌شته ای ن، تعداد زیادی کار هم میکنن و خب فک میکنم خیلی خوبه که از همون اول تاریخ تمرینا و امتحانا مشخص باشه. لطفا این نتیجه گیری رو نکنید که چون بچه ها معترض شدن پس دیگه اعلام نمیکنیم.

    و این اتفاق هم افتاد ک ما 3 یا 4 هفته ی آخر کوییز داشتیم، و متاسفانه برای چند درس دیگه م همین اتفاق افتاده بود و یه تعدادی دانشجو بودن که قبل کلاس شما یک یا دو کوییز میدادن و میومدن باز کوییز میدادن. و خب این واقعا به چشم میاد که چرا باید کوییزا پخش نشن که این اتفاق نیفته.

    یا خب بچه ها ناراحت بودن که چرا اعتراض به میانترما باید تو زمانی باشه که یه سری تهران نیستن که البته اینم قرار شد با ایمیل بهش رسیدگی شه.

    بعد مثلا تمرین های ما صحیح نمیشد، خب خوبه که یک سری تمرین صحیح شه حداقل که دانشجو با اینکه چطور باید بنویسه، چقدر باید دقیق بنویسه و اینها آشنا بشه.

    وگرنه حجم درس و چیزهایی که ارائه شد خوب بود واقعا و من اگر این چیزهارو به خاطر درس شما یاد نمیگرفتم، حداقل تا آخر کارشناسی م یاد نمیگرفتم.

    ممنون که توجه کردید.

  3. با سلام
    ابتدا بک خسته نباشید خدمت شما عرض میکنم بابت تمام زحماتی که در طول ترم برای ما کشیدید.
    به نظرم کوییزک ها جزو نقاط قوت کلاس بودند که باعث شد ما درس ها را طبق برنامه بخوانیم و این که سوالات ان سخت نبود روحیه به ما میداد چون با مطالعه خوب میشد قسمت خوبی از نمره کوییز را گرفت.
    نحوه تدریس شما نیز در کلاس به نظرم بسیار خوب بود و برای خودم روش فکر کردن و دید شما به مسائل بسیار زیبا و جذاب بود حتی این دید علمی را در سوال جواب ها با دانش آموزان بسیار جالب بود. علاقه شما به درس باعث شد که این علاقه به ما نیز منتقل شود!
    تنها انتقاد من به سوال اخر امتحان میانترم است که سوالی بود که همان طور که مستحضر هستید حدود 60 نفر هیچ نمره ای از این سوال نگرفتند و شاید میشد سوالی مطرح شود که چند قسمتی باشد.
    راجع به حجم درس به شخصه حتی اگر بیشتر هم بود لذت بیشتری میبردم و در کل خاطره خوشی در ذهن من باقی ماند(امیدواریم با نمودار خوب این خاطره خوش از نمره نیز در ذهن ما باقی بماند!!!)
    اگر هم قسمت شود علاقه دارم باز هم با شما درس داشته باشم!
    باز هم تشکر میکنم!

  4. من که با دیدن درس گفتم کاش پارسال دی اس بر نمیداشتم و امسال برمیداشتم البته چون دوست داشتم خوب درس رو یاد بگیرم.
    فرهنگ دانشکده ما اینطوریه دیگه .طول میکشه تا تغییر کنه . هر چه قدر بشه درس رو با زحمت کمتر و با معلومات قبلی برای بعضی ها با دادن دو تا امتحان پاس کرد ملت راضی ترن!

  5. با عرض سلام

    بسیار متشکریم که این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار دادید که انتقادات و پیشنهادات خود را با شما مطرح نمایند.

    بنده دروس مبانی برنامه نویسی و ساختمان داده را با شما گذرانده ام به همین دلیل چند مطلب را از باب تجربه این دو درس خدمتتان عرض میکنم.

    در مورد زمانبندی تمرین ها و امتحانات ؛ اگر قبل از ترم تمام تمرین هایی که مد نظرتان هست را بچینید و مشخص کنید که مثلن هر تمرین از چه مباحثی است فک میکنم نظم بهتری را برای کلاس فراهم میکند همچنین اگر فاصله بین ددلاین و زمان ارائه اتان خیلی نباشد بهتر است چراکه این باعث میشود ذهن دانشجویان بیشتر با درس درگیر شود . یک چیز دیگر که متاسفانه اساتید و دانشجویان مد نظر قرار نمیدهند دوره و مرور مطالب گذشته‌اس به نظرم تمرینات خوب در زمان های مناسب میتواند این مشکل را برطرف کند.

    امتحان میانترم ؛ به نظرم اگر سعی شود دو یا حتی تا سه امتحان در طول ترم از بچه ها گرفته شود بهتر است چراکه هم دانشجویان مجبور میشوند در طول ترم بیشتر درس بخوانند هم درس خواندن را موکول به پایان ترم نکنند هم اینکه راه جبران برا بعضی از دانشجویان فراهم میشود و از همه مهتر شما میتوانید تعداد سوالات استاندارد بیشتری از هر مبحث را در هر امتحان بگنجانید.

    کوئیز ؛ به نظرم گرفتن کوئیز اصلن راه حل خوب آموزشی برای کلاس نمیباشد چراکه صرفا باعث میشود دانشجویان یک نگاه حفظی به مطالب گذشته داشته باشند همچنین اگر فکر میکنید که امتحان از مطالب کم حجم روند آموزشی بهتری دارد اگر سعی شود در کلاس مطرح نشود بهتر است مثلا میتوان آنرا به کلاس حل تمرین واگذار کرد چراکه بهانه ای می‌شود که دانشجویان در این کلاس ها شرکت کنند.

    سطح سختی تمرینات ؛ متاسفانه تمرینات از آسان به سخت مرتب نمیشوند و دستیاران آموزشی نیز سعی میکنند فقط سوال سخت در تمرینات قرار دهند که دانشجویان نیز مجبور میشوند یا دست به دامن جستجو در وب یا کپی کردن از یکدیگر شوند در صورتیکه اگر سوالات از آسان به سخت چیده شوند دانشجویان با حل سوالات آسان و متوسط میتوانند درس را بهتر یاد بگیرند و در نتیجه برای سوالات سخت نیز وقت بگذراند.
    در کل تعداد تمرینات کمی در اختیار دانشجویان قرار میدهید به نظرم اگر تعدادشان بیشتر باشند و ضریب سختی مناسبی برا آن ها رعایت شود کار منطقی تری به نظر می آید.

    امتحان ؛ به نظرم یک امتحان استاندارد به این شکل است که مثلا از ۱۰۰ نمره کل امتحان به ترتیب ۵۰ نمره آسان ، ۳۰ نمره متوسط و ۲۰ نمره سخت باشد و اگر امکانش فراهم بود ۲۰ نمره سوال خیلی سخت نیز به عنوان سوال جایزه دار مطرح شود. همچنین اگر سعی شود توزیع نمرات گسترده باشد مثلا سوالات از مباحث مختلف مطرح شود بهتر است(اگر تعداد امتحانات در طول ترم بیشتر باشد مشکل زمان نیز نخواهیم داشت). این باعث میشود که نمره معیار خوبی از میزان یادگیری باشد.

    زمان کلاس ؛ ب نظرم در دروس ۴ واحدی ک قرار است حدود یک ساعت و نیم از زمان کلاس را در بر بگیرد اگر یک ربع استراحت بین کلاسی قرار دهید بهتر است. بار ها پس از کلاس دیده ام متاسفانه بسیار خسته شده اید .

    تدریس ؛ خوشبختانه در امر تدریس مهارت بسیار خوبی در انتقال درس دارید و این بسیار خوشحال کننده است که میتوانیم از شما استفاده کنیم و درس را با علاقه بیشتری دنبال کنیم. به نظرم اگر یک جزوه خاص از کتاب مرجع تهییه کرده باشید و از روی آن به تدریس بپردازید و در انتها نیز آنرا در اختیار دانشجویان قرار دهید بسیار میتواند مفید باشد.

    یک انتقاد کوچک ؛ در امر تدریس هرچه مطالب به زبانی ساده تر بیان شود بهتر است چراکه هم باعث یادگیری بهتر و هم داشتن شهود خوبی نسبت به مطلب میشود که خوشبختانه شما آنر مد نظر قرار میدهید اما کمی افراط در این زمینه باعث میشود که ذهن از مطلب اصلی فاصله بگیرد .

    با آرزوی به‌روزی ، به‌رنگی و شادکامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *