جمع‌بندی مشکلات دانشجویان با تدریس درس ساختمان داده ۹۷۱

در تدریس این درس، اعتراض‌های فراوانی را شاهد بودیم. چرا؟ راستش آخرش هم نفهمیدم. اما جمع‌بندی اعتراض‌ها و پاسخ‌ها را سعی کردم در ادامه بیان کنم.

  1. مشکل آزمون‌ها
    • میان‌ترم از کتاب بود نه از کلاس، پس کتاب را بخوانیم بهتر از کلاس است. 
    • پاسخ: انتظار می‌رفت شما هم کتاب را و هم کلاس را بلد باشید. طبیعتا گاهی سوال‌ها بیشتر از کتاب و گاهی بیشتر از کلاس خواهد بود. اما به طور کلی باید هر دو را بلد باشید. این‌که یک تمرین از تمرین‌های کتاب داده باشیم هم نمی‌شود بیشتر از کتاب بود.
    • مباحث پایان‌ترم که اعلام شده بود با مباحث امتحان فرق داشت. و قسمت‌هایی از درس در آزمون نیامده بود.
    • پاسخ: راستش خیلی هم موافق این ماجرا نیستم. اگرچه تمامی مطالب درس در آزمون نیامده بودم، اما تعداد مباحث زیاد بود و طبیعتا در این حالت، برخی مباحث را در تمرین‌ها و آزمونک‌ها می‌دهند و برخی را در پایان‌ترم. سعی شد آزمون پایان‌ترم همین‌طور باشد.
    • پایان‌ترم مطابق انتظار نبود.
    • پاسخ: راستش خیلی انتظار دانشجویان را درک نمی‌کنم. اگر منظور این است که یک سوال سخت داشت، بله، این را درک می‌کنم که دانشجو انتظار ندارد هیچ سوال خیلی سختی در آزمون باشد. 
    • سخت بودن آزمون‌ها
    • پاسخ: آیا واقعا آزمون‌ها سخت بود، یا اینکه آزمون‌ها یک سوال سخت داشت؟ اگر فرض کنید آن سوال سخت امتیازی بود چطور؟ باز هم به نظرتان آزمون‌ها اشکال داشت؟ 
    • ارزیابی نامناسب
    • پاسخ: کمی نامفهوم است. منظور این است که افرادی که بهتر بلد بودند نمره کمتری گرفتند؟ یا کلا باید میانگین بالاتر می‌بود؟ 
    • سوال ۴ میان‌ترم از مباحث درس نبود.
    • پاسخ: سوال ۴ از مبحث احتمال بود که درس داده شده بود. و گفته شده بود این تمرین‌ها را حل کنید.
    • سوال ۴ پایان‌ترم
      • فقط در یک جلسه درس داده شده بود
      • در لیست مباحث، به صراحت به تکنیک حل مساله آخر پایان‌ترم اشاره نشده بود.
      • زمان صرف شده برای ارائه راه حل مساله در کلاس کم بود. جلسه آخر هم بود.
      • پاسخ: این سوال در ۲-۳ جلسه درس داده شده بود. در یکی از جلسات غیر از جلسه پایانی در مورد یک سوالی که با روش به‌روزرسانی تنبلانه حل می‌شد صحبت شده بود و مساله‌هایی در این زمینه هم معرفی شد. در جلسه آخر نیز سوال حل شد.
  2. مشکلات تدریس
    • ساختار درس دادن نظم نداشت.
    • پاسخ: تا انتهای مطالب کتاب CLRS که با همان نظم جلو آمدیم. پس از آن نیز چند مبحث کوتاه و کوچک درس داده شد. برای یک درس آشنایی با مفاهیم اولیه علوم کامپیوتر به نظر مناسب می‌آید.
    • عدم پوشش مطالب: استاد یک جاهایی را کامل درس نداده. مثل درهم‌سازی. 
    • پاسخ: برخی مباحث به نظر بنده اینقدر مهم نبودند که به جزئیات آن بپردازیم. در نتیجه کم‌تر به آن‌ها پرداختیم. برای مثال به درهم‌سازی کمتر پرداخته شد.
    • مباحث درس زیاد بود.
    • پاسخ: درست است. مطالب درس زیاد بود، اما از ابتدای درس هم چنین انتظاری بود. آشنایی با این مطالب گسترده به عنوان پیش‌زمینه برای دانشجویان علوم کامیپوتر به نظر مفید می‌آمد، به همین سبب تصمیم گرفته شد مطالب را گسترده‌تر مطرح کنیم.
    • قبل از میان‌ترم کتاب بهتر از کلاس بود. بعد از میان‌ترم کم عمق و سطحی بود.
    • پاسخ: انتظار بنده از کلاس درس این نیست که جای کتاب را بگیرد. طبیعتا کتاب، مخصوصا کتاب CLRS، با آرامش تمام جزئیات را توضیح می‌دهد و برای بسیاری از دانشجویان، به عنوان قسمتی از یادگیری، لازم است که کتاب را هم مطالعه کنند. اگر منظور این است که خواندن کتاب پیش از میان‌ترم برای فهمیدن درس کافی بود، تقریبا موافق هستم. کلاس درس قرار است همان‌ها را منتقل کند، البته با تاکید بیشتر بر موضوعات مهم‌تر و آشنا کردن دانشجو با فراز و نشیب‌های فکری. پس از میان‌ترم، البته مطالب کم عمق نبود. ولی قسمت‌های اولیه را مطرح می‌کردیم تا با موضوعات بیشتری آشنا بشویم.
  3. مشکلات تمرین‌ها
    • سخت‌گیری تمدید نکردن تمرین‌ها
    • بی‌برنامه بودن تمرین‌ها
    • پاسخ: متاسفانه تمرین‌ها کمی بی‌برنامه شد. از این بابت البته عذرخواهی می‌کنم. اما به هر حال به نظر نمی‌آمد زمان برای پاسخ‌دهی به تمرین‌ها کافی بوده. اگرچه ظاهرا از آن‌جایی که در بقیه کلاس‌ها اینقدر سخت‌گیرانه با تمرین‌ها برخورد نمی‌شده، برای دانشجویان این برخورد سخت بوده.
  4. رفتار نامناسب استاد
    • مسخره کردن دانشجو
    • پاسخ: اگر دانشجویی را در کلاس مسخره کرده‌ام، از همین‌جا عذرخواهی می‌کنم. سعی می‌کنم پس از این دانشجویان را مسخره نکنم. البته پیش از این هم سعی می‌کردم و به خاطر ندارم که چه کرده‌ام که دانشجویی چنین گفته. اما پس از این بیشتر سعی می‌کنم به دانشجویان احترام بگذارم.

حالا فعلا یک ترم تدریس نکنیم شاید بهتر بشود.

2 Replies to “جمع‌بندی مشکلات دانشجویان با تدریس درس ساختمان داده ۹۷۱”

  1. خب من در مورد این درس نمی‌توانم نظر بدهم، ولی خب در این درسی که من با شما داشتم یک مطلبی توی امتحان لازم می‌شد که شاید جزو پیشنیازها بود ولی هیچ‌جا به بلد بودنش اشاره نشده بود. یعنی آدم سر پایان‌ترم به تیر غیب شکست می‌خورد. البته شما نمره‌ی قسمت‌های دیگر را داده بودید در نتیجه سر ندانستن این خیلی ضرر نکردم، ولی کلاً خوب است این مورد را چک کنید. نسخه‌های موفق امتحان معمولاً قبلش سوالها را به تی‌ای یا افراد دیگر می‌دهند که یک بار حل کند (نه یک طوری که سوالها لو برود!).
    یکی از نکات گمراه‌کننده در ارزیابی‌ها این است که کوییزها معمولاً دقیقاً از سوالهای کتاب هستند و آدم بیشتر برای امتحان درس نمی‌خواند و غافلگیر می‌شود.
    در مورد تدریس هم کلاس شما خیلی تعاملی نیست. آدم توهم بلد بودن می‌گیرد بعد که می‌رود خودش حل کند حس می‌کند هیچی بلد نیست. یک سری هم از اثبات‌هایی که حذف می‌کنید سخت هستند و خب با یکی دو جمله حتی شهودش هم منتقل نمی‌شود. (در گسترگراف اون L+ خیلی چیز نامفهومی بود و توی خود کتاب تراویسان هم مرجع نزده و توضیح هم نداده دیگه راهی برای یاد گرفتنش نیست). کلاً دو سه تا مرجع باشد آدم از زبان چند نفر مختلف بشنود بهتر برایش جا می‌افتد.
    البته یک ترم اکثراً امتحان پایان‌ترم را در (اعتراض به من؟) غایب شدند و بعد از یک ترم که فارغ التحصیل نشدند (به خاطر این درس) آخرش دادن یکی دیگه درس را ارائه بدهد. در حالی که آن آدمهایی که بار اول نیامدند به نظرم بین ۱۵-۱۷ می‌شدند ولی چون من به صورت ناخودآگاه نمره‌ی ۱۷ به بالا را خوب می‌دانم این حس را به مخاطب هم القا می‌کنم. یعنی هر چی بیشتر می‌فهمیدند بیشتر می‌فهمیدند که قبلش چقدر نمی‌فهمیدند و بیشتر می‌ترسیدند. بخواهم جمع‌بندی کنم یکنواختی شرایط روانی و مثبت‌بودنش در طول ترم مهم‌تر از هر چیزی است، تسلط کمتر داشته باشند و خوشحال باشند هم برای آنها هم برای ما بهتر است!

    1. خیلی ممنون از اینکه نظر دادید و نظراتتان خیلی سازنده است.
      این نظرات شما بیشتر در مورد کلاس‌های ارشد صادق است. درس ساختمان داده یک درس مقدماتی به حساب می‌آید در نتیجه کمی متفاوت بود با آن درس.
      کلا راست می‌گویید. ارزیابی درس‌هایم خیلی ثبات ندارند. کوئیزها ساده‌ترند و آزمون‌ها سخت‌تر. شاید بهتر باشد همه را به یک اندازه سخت بکنم. البته هدفم در ابتدا این بود که مانند دکتر میریان، کوئیزها برای خواندن درس هفته گذشته باشد و آزمون‌ها برای هم درس‌خواندن و هم مسئله حل کردن. ولی متاسفانه در این شرایط سیگنال نامتوازنی به دانشجوها داده می‌شود.
      در مورد تعاملی بودن هم یک مقداری حق با شماست که خیلی از دست من برنمی‌آید، یک مقداری هم در مورد آزمون‌هاست که باید در آزمون‌ها درستش کرد.
      به هر حال باید سعی کنم از نظرات شما و نظرات دانشجویان درس استفاده کنم و تدریسم را تقویت کنم. انشاء الله این کار را انجام می‌دهم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *